viernes, 23 de noviembre de 2012

Recomendación: leer "La Barcelona Subterránea" de Mireia Valls



Ayer, algunos componentes de los “Cazadores de Hermes  estuvimos en la presentación del libro “La Barcelona Subterránea”,  de Mireia Valls (Editorial Mediterrània), celebrada en la librería Alibrí.  El motivo de nuestra asistencia era doble. Por una parte, por ser la autora del libro “Hermes y Barcelona” y, por otra, porque la novedad que presentaba nos parecía fascinante. Y no nos equivocábamos. Personalmente, salí de allí impresionada y con unas ganas enormes de empezarlo a leer gracias a la narración de la propia autora y Antoni Guri sobre el proceso que siguieron desde que empezaron la investigación hasta su publicación. 

Portada de "Hermes y Barcelona" (Ed. Mediterrània)

Mireia Valls es muchas cosas. Además de escritora, es directora del Centre d’Estudis de Simbologia e integrante del grupo de teatro “La Colegiata”.  Y es justamente con sus compañeros de grupo que decidió empezar a investigar lo que hay en Barcelona, bajo nuestros pies. Fruto de sus pesquisas encontraron siglos de antigüedad e historias maravillosas que han quedado reflejadas en el libro. 

Dice Antoni Guri (subdirector de "La Colegiata") que éste es un libro difícil de clasificar, muy distinto a todo lo publicado hasta el momento. Es un libro de historia que habla del pasado de la ciudad. Pero también es un ensayo y una narración de aventuras. Una aventura fascinante protagonizada por las personas  que han hecho posible que el libro se hiciera realidad.

Mireia Valls nos contó que la idea de escribir “La Barcelona subterránea” le llegó gracias a la “Pitonissa de Montjuïc”, personaje que aparece en la novela “Defensa de Montjuïc por las Donas de Barcelona” de Federico González Frías.
 


Barcelona es una ciudad Hermética y, como tal, en “La Barcelona Subterránea” Hermes está muy presente (cosa que nos encanta a los “Cazadores de Hermes). Así  lo confirmó la propia autora del libro al explicar que el semidiós protector del comercio (y muchas cosas más) se les apareció ya en el primer lugar de la ciudad donde Federico González Frías les indicó que había una gruta. Era un colegio de la calle Mandri. Ello me llevó a pensar que mi hijo debe tener razón cuando dice que en el sótano de su escuela (del barrio gótico) hay una gruta que conduce hasta el Maremágnum y que ahora está tapiada. Cualquier día de estos me atreveré a hablar con la directora para suplicarle que me la enseñe.

Durante el tiempo que duró la investigación también hallaron muchas cosas más. Cuevas artificiales, minas que podrían pertenecer a la Edad Media (cerca del Parque Güell), túneles que conectaban las viviendas de la parte alta de la ciudad (como los del Palau de les Heures) y otros que enlazaban la Barcino romana con poblaciones cercanas como los actuales barrios de  Horta y Gracia, entre otros. También hallaron túneles de las Checas que la FAI utilizó como prisión durante la Guerra Civil. En ese momento volví a pensar en mi abuelo Pere y su encarcelamiento en la checa de la finca Monells y en la posibilidad que Mireia hubiera localizado la ubicación de esa casa.

Según Mireia, Barcelona es un laberinto y en su centro está la Sagrada Família de Gaudí. Allí también buscaron y en la cripta encontraron un pozo y una gran cisterna. Pero cuando llegaron a este punto ocurrió que la cripta se quemó y que muchos sapos protegidos del estanque del Teatre Grec murieron por envenenamiento. A partir de estos dos hechos fortuitos no encontraron más que trabas a sus propósitos  y por eso decidieron terminar con el asunto. Pero acabó con un final feliz gracias a la oportunidad (que les brindó Fomento de Construcciones y Contratas) de visitar el interior de la cloaca de lo que era la antigua Vía Augusta de Barcino, que en su momento conducía a Roma.

Durante la presentación se fueron proyecctando fotografías como esta, tomadas durante la investigación

Acabada la presentación, salí de allí entusiasmada pensando en la emoción que deberían sentir Mireia y sus compañeros cada vez que sus indagaciones les llevaban a descubrir las cosas que nos estuvieron explicando. Intento ponerme en su piel y pienso que debe ser una de las mejores experiencias en la vida.



 

23 comentarios:

  1. ei! aquesta foto era quan firmava el meu llibre! et vaig veure que feies la foto :D

    dia que passa, dia que fem mes! i no ens donarem conte i haurem fet encara molt mes sobre el nostre gran amor per Barcelona!

    Petonets ;)

    ResponderEliminar
  2. Ja tinc ganes de començar a llegir el llibre, el què passa que encara he d'acabar "Tormenta de espadas" que està... Uff!

    ResponderEliminar
  3. Quina crònica més bona has fet de la presentació del llibre. Ets un crack Roser!

    ResponderEliminar
  4. Gràcies Neus. La veritat és que a mi també m'agrada com ha quedat, jaja. L'he escrit de tot cor tal com em sortía.

    ResponderEliminar
  5. Bon resum de la presentació, Roser.
    Jo avui mateix m'¡he acabat el llibre que tenia entre mans, així que començaré amb la "Barcelona Subterrània" .

    La veritat és que em va encantar la presentació i em va entrar la "formigueta" de la curiositat...

    Haurem de fer alguna ruta sota terra, eh? ;)

    Ens veiem diumenge.
    petons!

    ResponderEliminar
  6. Una ruta sota terra m'encantaria. Tot és proposar-s'ho!

    ResponderEliminar
  7. Hola Roser.
    Entre Neus y tu no hay quien pueda... qué rapidez. Yo he publicado ahora pero con todo lo bien que lo explican no tengo mucho que añadir por eso hay un enlace a vuestros blogs :)
    Un beso

    ResponderEliminar
  8. Un post perfecto, no hay nada más que añadir. Nos vemos mañana. Besos

    ResponderEliminar
  9. Gracias Roser por aportarme más detalles de lo que fue la presentación de este libro!
    "La Barcelona subterránea", con cada post que leo en vuestros blogs, me acerca cada vez más a la librería :)
    Ya me apunto a la ruta subterránea, eh!! jeje

    Mañana nos vemos! Petons!!!

    ResponderEliminar
  10. Gràcies per la presentació, Roser; però jo encara em pregunto si aquest llibre és un relat de ficció o un assaig sobre la Barcelona subterrània. Ens el podem llegir confiant que les localitzacions existeixen?

    ResponderEliminar
  11. Tal com van dir a la presentació es pot llegir com un relat de ficció, tot i que jo estic convençuda que les localitzacions són reals. El llibre inclou moltes fotos realitzades durant el procediment d'investigació i aporta molts detalls que li donen veracitat. També m'imagino que segurament molts cops es deurien trobar seguint un fil que no els duia enlloc i moltes coses que potser creien que trobarien no va ser així.

    Encara no l'he començat a llegir. Quan ho hagi fet, ja t'explicaré les meves conclusions.

    ResponderEliminar
  12. Gràcies, Roser. Diguem-ne que m'interessa més el tema que no pas la part literària, però si convé farem les dues coses.

    ResponderEliminar
  13. Enric i Roser, el llibre explica fil per randa tots els descobriments reals que van fer aquest grup de dones a llocs reals del subsòl de Barcelona. Com diuen sovint, es van acostumar a que les portes se'ls obrissin sempre. Van moure fils, preguntar i demanar per entrar a tot allò del que sentien parlar per personatges varius. No té res de literari i si d'iniciàtic, doncs relacionen alguns dels seus descobriments amb el coneixement dels deus i del simbolisme, del que són expertes.
    Gràcies Roser per aquesta magnífica crònica!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Gràcies per això de la magnífica crònica! encara em faràs posar vermella...

      Eliminar
    2. Gràcies per l'aclariment. Segur que el compro.

      Eliminar
  14. Quina perdua :( Com que no visc a Barcelona sempre m' escapa algo facionant... Tambe vol baixar-me amb vosaltres... Ja vaig a comprar el llibre...

    ResponderEliminar
  15. Benvolguts caçadors d’Hermes,

    Us felicito pels vostres blogs i us agraeixo molt els comentaris tan amables que heu fet sobre el llibre “La Barcelona Subterrània”.

    Aprofito per donar-vos una bona notícia. Remenant armaris al local del CES hem trobat una caixa amb exemplars del llibre “Hermes i Barcelona” (Ed. Mediterrània, 2004) que està exhaurit. Són uns 20 volums, en català. Si en voleu, poseu-vos si us plau en contacte amb nosaltres (cesbarcelona@yahoo.com).

    I una altra cosa encara que penso que us interessarà: en el web del CES (http://cesbarcelona.com), a la secció anomenada “Galeries de símbols hermètics”, trobareu una exposició virtual que recull els materials i les imatges de la mostra “Barcelona Hermètica. La presència d’Hermes en l’arquitectura de la ciutat” que vam organitzar el 2005 al Col•legi d’Aparelladors amb el patrocini de l’Institut del Paisatge Urbà de l’Ajuntament de Barcelona. Aquí teniu el link directe a l’exposició:

    http://cesbarcelona.com/cat/galeriasimbolscat/barcelonahermeticacat/marcgeneralbarcelonahermeticaportadacat.html

    Una cordial salutació.

    Mireia Valls
    Directora del Centre d’Estudis de Simbologia de Barcelona

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Mireia,

      Gràcies per tot el què ens dius. Els comentaris sobre el llibre els fem de tot cor. Personalment la presentació em va agradar molt i em va fer venir moltes ganes de començar a llegir-lo. També em va encoratjar a seguir endavant amb tantes i tantes investigacions que tinc a mitges sobre diferents temes.

      El què ens dius del llibre "Hermes i Barcelona" és una notícia excel·lent i segur que ben aviat ens posarem en contacte amb vosaltres per venir a veure-us i recollir alguns exemplars.

      Moltes gràcies per tot!

      Eliminar
    2. Gràcies per l'oferiment, Mireia.

      Tinc moltes ganes de llegir el llibre sobre la Barcelona subterrània, i més encara de poder-lo comentar amb tu.

      Eliminar
  16. Si voleu fer un cop d'ull a l'apunt sobre la "Barcelona subterrània", amb algun afegit de collita pròpia:
    http://enarchenhologos.blogspot.com.es/2013/01/barcelona-subterrania.html

    L'Editorial Mediterània ja se l'ha llegit.

    ResponderEliminar